Hrelja jagar rekordet i VM-semi – och återväxten är stark

av | aug 21, 2023

Personligt rekord med 13,42 och semifinalplats för Max Hrelja på 110 m häck vid VM i Budapest. På måndagens kvällspass kommer det att bli svensk rekordjakt för MAI-aren.

– Ett riktigt skönt försökslopp. Det var riktigt varmt på uppvärmningen så jag försökte hålla mig i skuggan så mycket det bara gick. Sen känner jag mig trygg och säker trots tillfället och när vi kommer in på stadion känns det riktigt bra. Jag litade på mig själv och gjorde mitt lopp utan att stressa. Det är jag glad över. Jag slår i första häcken och sätter mig sedan på en häck i mitten av loppet där jag tappar lite position och behöver parera där. Men överlag ett bra lopp och vidare till semifinal enligt plan. Nu är det bara att ladda om inför semifinal där jag ska försöka springa riktigt snabbt och slå pers igen. Stort med VM semi, säger Max till Bloggen.

Stämningen då? En del motgång i truppen de första dagarna.

– Jo, men det är ändå bra tycker jag. Lite stolpe ut hittills men en del som går bra med och som går vidare. Överlag är det bra miner, försäkrar Max.

Tränare Niklas Fernström finns på plats i Budapest och skriver till Bloggen.

– Max fick en bra start och acceleration men fastnar med andra benets fot i första häcken. Går i några häckar i mitten av loppet. Så gör Max om loppet i semifinalen och går fri över första häcken så tror jag att det finns ännu bättre tider i honom. Semifinalen går på kvällen vilket jag tror gynnar Max då det inte är lika varmt som det var mitt på dagen idag.

För Joel Bengtsson räckte inte 13,68 att ta sig vidare.

I Friidrottaren rapporterar Jonas Hedman från Budapest:

Malmö AI:s Max Hrelja har en fantastisk säsong bakom sig med nästan alla lopp på 110 m häck under fjolårsperset. Och när det verkligen gällde på VM i Budapest så satte han personligt rekord med 13,42 – blott sju hundradelar från svenskt rekord.

Max hade bana sju i det femte och sista försöksheatet och efter en ovanligt bra start var han som vanligt stark på andra halvan. Det räckte ända till fjärde plats och därmed avancerade han till semi på placering. Imponerande med tanke på att han hade det åttonde bästa årsbästat i fältet.
Det personliga rekordet på 13,43 som Max gjort två gånger denna sommar förbättrades nu med en hundradel.

Svenskt rekord i semin?
– Det var varmt och riktigt nervöst. Men jag tog ett djupt andetag och tänkte att det här har jag gjort många gånger. Jag har varit i mitt livs form hela sommaren men att göra det även i VM-försök är inte självklart så jag är stolt, säger Max till Cmore.
– Jag siktar på en låg 13,30-tid i semin.
Det skulle i så fall betyda nytt svenskt rekord.

Bra lopp av Joel
Joel Bengtsson lottades till första heatet och gjorde ett bra lopp på bana fem. Klockan stannade på 13,68 som räckte till sjätte plats i heatet. Vann gjorde Jamaicas Hansle Parchment på 13,30. De fyra främsta i varje plus fyra tider avancerar till semi och Joels tid kommer inte att räka.
Han hade åttonde bästa årsbästat i fältet och blev alltså sexa så helt okej insats. Till årsbästat fattades 0,13 och till det personliga rekordet 0,14.
Snabbast av alla i försöken var USA:s Grant Holloway med 13,18 och för att gå vidare krävdes 13,56. Max hade 16:e bästa tid totalt av 44 startande och Joel den 30:e bästa.

X X X

I Täby har Edvin Assarsson för traditionerna vidare på JSM. Han tycker att flytten till Malmö gett resultat och att han hamnat på ett bra ställe inspirationsmässigt.

– Ja verkligen! Just det att träna i en så go och målinriktad grupp gör jättemycket för en själv. Jag håller verkligen med att jag har hämmat på ett bra ställe! Sen det med min prestation idag. Ja jag är jättenöjd med hur jag sprang idag. Loppet kändes kontrollerat och bra! Så jag är riktigt nöjd med guldet, säger Edvin till Bloggen.

Lite mer info från 19-gänget från ledaren Lisa Rönn. Här kommer en kort rapport för Bloggen.

– Nu är gänget påväg hem efter en härlig helg.

29 aktiva som har gjort det bra efter sina förmågor men i ryggsäcken har vi med oss 16 PB fast då har Nino och Hugo två var på P15 300m då de lyckats kanon i både kval och final.

Totalt 7 brons 5 silver och 3 guld

– Söndagen var en fin fin dag. För 19 var det Emilia Mandl på 800m som sprang hem ett brons. Vår fantastiska 110 mh löpare Edvin Assarsson som levererade guld – 14,11 – som förväntat samt ett silver för Markus Asker på 800m – 1.57,86 – efter ett spännande lopp som ökade massor i slutet.

Måns Bergström 4a P19 Spjut

Sander Petri Bere 4a P19 5000m

Amanda Rönn 6a F19 Spjut 

X X X

Fredrik Wennolf rapporterar om 15-åringarna. Kommentarer från de som tog medalj:

August Thompson 

Silver på Tresteg 13,27

– Jag är fortfarande helt chockad, det var verkligen ingenting jag trodde skulle hända. Jag trodde knappt att jag skulle komma i topp 8 när jag kom dit!

Nino Kusljic

Guld på 300m – 35,27 – pers.  Ej längt ifrån William Trulossons klubbrekord, väldigt imponerande

– Superbra lopp! E jättestolt och glad överplaceringen och tiden!

Ellinor Wennolf

3:a på 300m 41,84

– Jag är jätteglad för medalj men samtidigt ska det bli skönt att slippa distansen i framtiden… Jag gillar 200m betydligt mycket mer och det är en SM distans för mig nästa år.

Loke Bergström 

3:a Spjut 51,86

– Riktigt skönt att få till det när det väl gällde, speciellt när jag inte fått till det så bra tidigare denna säsongen”

Fredrik Wennolf och Linda Elm sammanfattar:

– 14st 15-åringar var uttagna och gjorde totalt 25 grenstarter. Det resulterade i 18 finalplaceringar och 8 medaljer enligt nedan:

Nino Kusljic

Guld – 300m

August Thompson

Silver – Tresteg

Brons – Längd

Ellinor Wennolf

Silver – 80m

Brons – 300m

Lukas Lundh

Silver – Längd

Binta Jammeh

Brons – Längd

Loke Bergström

Brons – Spjut

Helgen bjöd på många nya personliga rekord men naturligtvis också på en del misslyckade resultat, på grund av ”SM-nerver” eller andra förklarliga orsaker.

Vi ledare är dock extremt stolta över att alla aktiva gjorde sitt yttersta för att representera klubben på ett snyggt sätt både på och utanför arenan. 

Vilket fantastiskt gäng vi fått äran att coacha, skriver Fredrik till Bloggen.

 

Foto: Deca Text&Bild och privat.

Dela detta:

Eftertanke och galaunderhållning på uppsluppet årsmöte

Flera intressanta namn valdes in i MAI:s styrelse vid det välbesökta årsmötet på Malmö Live. Ett spännande år väntar. Det dryga hundratalet medlemmarna inledde med en tyst minut för en av föreningens största klubbledare genom alla tider, entusiasten Lasse Johnsson,...

Blandade känslor för Fanny – ”Trots allt sexa i världen”

Svenskt rekord i kulfinalen vid inne-VM i Torun. Men det var Axelina Johansson som stal föreställningen med sin bronsmedalj. Fanny Roos blev sexa i den spännande finalen. – Det känns väl lite blandat, jag har inte helt hittat samma känsla och tajming i tekniken nu...

Emily fick sitt genombrott på IUSM – ”400 meter är en kul gren”

Emily Prakash fick något av ett genombrott i Göteborg i helgen. IUSM-guld i hennes nya distans 400 meter. MAI-tjejen som började med friidrott bara för två år sedan. – Jag har aldrig vunnit ett SM innan och det var en fantastisk erfarenhet, säger Emily till Bloggen....

Stark kulduo i IVM – ”Vi är på en bra plats i livet”

MAI har en spännande duo på väg mot inne-VM i Polen. Fanny Roos och Wictor Petersson håller som bäst på att finslipa detaljer för sitt VM-deltagande i kula kommande helg. Båda är förhoppningsfulla inför sina tävlingar. Med all rätt. – Jag ser verkligen fram mot VM,...

Emilia skolmästare i USA –  ”Får se vad som händer”

Emilia Mandl är ett namn som dykt upp flitigt från inomhustävlingarna i USA i vinter. Hon har blivit skolmästare på 800 meter och siktar nu på en framgångsrik MAI-sommar. – Jag  har haft en del motgångar de senaste åren, så just nu är jag bara glad över att kunna...

Montler plötsligt VM-hoppare – ”Bara gå in utan förväntningar”

I allra sista stund slank MAI:s längdhoppare Thobias Montler med till inne-VM i Polen nästa vecka. Detta efter att Internationella förbundet World Athletics (WA) utökat antalet startande i längd till 17 tävlande efter en del dramatik. – Jag hade egentligen gått på...

Två 400-guld – ”Skönt att få igång tävlingsskallen igen”

MAI avslutade JSM med två guld på 400 meter. Hugo Kjellander inledde med att vinna P19 och William Trulsson motsvarade förväntningarna i M22. Fem medaljer andra dagen i Växjö och sex medaljer totalt för MAI i ett mästerskap där många grönsvarta gjorde starka insatser....

Maya tog IJSM-silver – inga fler MAI-are till IVM

Det blev silver I längd på IJSM i Växjö för Maya Lilja. Hon prickade sex meter jämnt i sista hoppet men åt Mölndals Ella Elvelin Malm fanns inget att göra den här dagen. Hon hoppade 6,16 två gånger. – Hade velat mer denna helg men ett JSM-silver är alltid ett...

Tuffa dueller på 200 meter – ”Halvdålig känsla i kroppen”

Det blev tuffa 200-dueller i Sätrahallen sista SM-dagen. Julia Henriksson vann sin guldduell men Erik Erlandsson förlorade sin. Julia försvarade guldet och tog sin fjärde raka titel. Men hon pressades hårt av Kalmars Jamilia Bernhardsson. Segertid 23,52. Segermarginal...

Tung guldduo i kula och Arvid en uppstickare – ”Lite frustrerad”

Tre guld till MAI andra SM-dagen i Sätrahallen och totalt åtta medaljer, även två silver och tre brons. Wictor Petersson visade IVM-form med segerstöt på 20,86 och MAI tyngd med även brons i grenen och suveränt guld av Fanny Roos. Guld även till Thobias Montler som nu...

Flygande start på inne-SM – kramp störde Kasper

För ovanlighetens skull tog sig inte Kasper Kadestål vidare i 400-försöken för att kunna kriga om SM-medaljer som han brukar göra. – Nej så blir det inte. Fick lite kramp efter 150 meter. Segt men så är det ibland, säger Kasper till Bloggen. 49,62 bakom Alvin Reinebo...

Personligt rekord 19,45 av Fanny – ”Börjat hitta tajmingen”

Personligt rekord i kula av Fanny Roos. I tjeckiska Hvězdy v Nehvizdech stötte hon 19,45 och har prickat formen när det börjar dra ihop sig till mästerskap under den korta inomhussäsongen. – Det kändes bra idag. Jag tycker att vi har börjat hitta tajmingen bättre och...

Wictor världsfyra i Göteborg – ”Himla häftig tävling”

MAI:s kulstötare Wictor Petersson slog i Göteborg till med 21.38, karriärens näst längsta stöt och ett resultat som gör honom till världsfyra i år. – Gött att vara på 21 meter igen, säger Wictor till Bloggen. I Friidrottens Hus arrangerades Aadax Locked-In, en...

Säsongsbästa igen för Wictor – ”Börjar hitta tekniken”

Wictor Petersson förbättrade sitt säsongsbästa med nästan en halvmeter och visade att VM-formen är på väg. 20,98 i Belgrad var något MAI:s kulstötare var nöjd med. – En god tävling, börjar hitta in i tekniken och tempot jag ska vara i, säger han till Bloggen. Wictor...

Dela detta: