Damerna tog brons på lag-SM – herrarna fyra ”Lagtävling är något av det roligaste som finns”

av | jul 9, 2023

MAI:s damer kämpade till sig en bronsplats på lag-SM. Herrarna blev fyra på Sollentunavallen.

 

Här har ni lite smått och gott från den omfattande tävlingen.

DAMER

Trea – Göta vinnare

I stafetten vann MAI före Göta Karlstad som med det säkrade segern före Örgryte och MAI,

Lagledare Kristina Wärff Rosenquist:

– Ett fantastisk lag med bronsmedalj. Vi kan kanske kämpa om guld 2024. Det måste vara målet, säger Kristina till Bloggen.

Hon kunde räkna in sju segrar

Kula Fanny Roos på fina 19,20

100m Filippa Sivnert 11,73 i motvind

200m Julia Henriksson 23,63

100mH Johanna Carlsson 14,26 motvind

800m Maria Freij 2,16

Slägga Thea Löfman fina 66,07

Stafettlaget 45,72 Filippa Ida Julia Johanna 

3or

Stav Ella uddenäs 378

Spjut Erika Wärff 48,37

– Alla har gjort enligt kalkyl eller bättre. Lagtävling är något av det roligaste som finns, och månkamp så klart, säger hon.

Sprintrarna var framgångsrika. Det blev tajt mellan ettan och tvåan på 200 meter. Det stod mellan Julia Henriksson från MAI och Lisa Lilja från Örgryte. Segrade gjorde Julia Henriksson på 23.63 före Lisa Lilja på 23,75. Trea kom Irene Ekelund från Göta Karlstad på 24,78. Filippa Sivnert vann 100 m och tjejerna vann även korta stafetten.

Damer:

100 m Filippa Sivnert – 1- 11,73

– Det kändes som jag fick till en bra start och fick sen springa ett sololopp och göra mitt. Hoppas kunna förbättra mittendel av accelerationen och den upprätta löpningen så kan jag nog vässa tiden ytterligare. Dessutom var det ju -1.1 så klart godkänt! Och det känns mycket skönt inför U23-EM. Superroligt med stafettseger igen, säger Filippa till Bloggen.

200 m Julia Henriksson – 1 – 22,63

– 200m på lag-SM kändes bra. Det va skönt att kunna ta poäng till laget och prestera bra trots -3 i motvind. Tiden blev 23,63 vilket jag är jättenöjd med när det var så pass mycket vind. Inför stafetten låg vi fyra och vi visste att vi behövde vinna för att få medalj. Superroligt att kunna avsluta dagen med en vinst där också som tog oss slutligen till en bronsmedalj. 

– För min del var detta mitt första lag-SM och det var en väldigt rolig tävling och superkul att få känna på lagkänslan.

400 m Josephine Risberg Thor – 4 – 54,81

800 m Maria Freij – 1 – 2.16,74

– Jätteroligt att vi tig hem bronset! Ett taktiskt lopp för mig som avslutades med en 250 meters sport, jag kände mig lite små sliten efter 2 andra lopp samma vecka så jag tyckte det var skönt med ett taktiskt lopp och roligt att vinna loppet och ta poäng till klubben, säger Maria till Bloggen.

1500 m Emilia Mandl – 8 – 4.54,36 PB

5000 m Beatrice Ask – 8 – 20.24,43 

3000 m hinder –

100 m häck Johanna Carlsson – 1 – 14,26

– Det var lite tungt i motvinden idag plus efter ett gäng tävlingar denna veckan dessutom men vinsten var det viktiga idag för att plocka poäng till laget.

400 m häck Felicia Ascard – 7 – 64,25 SB

Höjd Adele Camitz – 8 – 1,47 SB

Stav Ella Uddenäs – 3 – 3,78 SB

Längd Binta Jammeh – 7 – 5,41 PB

Tresteg Emma Erlandsson – 7 – 11,47 SB

Kula Fanny Roos – 1 – 19,20 MR SB

Fanny hade en bra dag och vann med en stöt på 19,20, bara tre decimeter från det svenska rekordet, nytt årsbästa för Fanny och nytt lag-SM-rekord. Hon hade en mycket bra serie med flera stötar över 18.60 vilket gav högsta poäng till MAI.

– Det kändes väldigt bra. Det känns som att det har varit på gång under de senaste tävlingarna och nu var det skönt att göra en längre stöt på 19.20 och sedan få in några till kring 18.70, så jag är nöjd med tävlingen. Skönt och kul att det lossnade lite och roligt att göra 19 m igen. Och roligt med brons för tjejerna, säger Fanny till Bloggen.

Diskus Mathilda Eriksson – 4 – 54,59

Slägga Thea Löfman – 1 – 66,07

– Skön kastning och bra stabilitet men ingen fullträff teknikmässigt. Känner att det finns så mycket mer, hälsar Thea Bloggen.

Spjut Erika Wärff – 3 – 48,37

4×100 m – 1 – 45,74

Filippa Sivnert, Ida Staafgård, Julia Henriksson, Johanna Carlsson

Herrar:

Fyra – Hässelby vinnare

Wictor Petersson dominerade kula och han tog viktiga poäng i diskus där Daniel Ståhl dominerade. Wictor blev trea.

Lagledare Lars Hedner:

– God laginsats från hela MAI. Killarna klart fyra med god marginal ner till femman Upsala och Armand Duplantis. Grensegrar av Wictor i kula, Max Hrelja på 110mh, Jonas Glans på 5000m och 4x100m med Joel Bengtsson, Noah Karlberg, Melvin Vala Tefre och Omar Chaaban.

100 m Joel Bengtsson – 2 – 10,76 PB

– Väldigt kul och få tävla i lag-SM för första gången och för Malmö. Roligt och springa lite utan häckar också. Förmodligen fullt fokus mot SM. Och en rankingtävling I Finland nästa tisdag, berättar Joel för Bloggen.

200 m Omar Chaaban – 7 – 22,44

400 m Melvin Vala Tefre – 7 – 51,85 

800 m Theo Hellberg – 7 – 1.57,49 SB

1500 m Marcus Asker – 6 – 3.59,29 PB

5000 m Jonas Glans – 1 – 13.36,00 MR SB

– För min del var det över förväntan. Jag hade en väldigt bra känsla och sluttiden blev mycket bättre än vad jag hoppats på. Jag hade som plan att dra i ett tempo runt 14:00 för att förbereda mig för 10 000 m på SM. Kändes då bättre än väntat och jag lyckades därför hålla ett högre tempo och sedan öka sista kilometern.

– För laget var det också bättre än förväntat med snudd på bronsmedaljen. Klart bättre än förra årets pinsamma degradering. Nu blir det enbart träning fram till SM, säger Jonas till Bloggen.

3000 m hinder Sander Bere – 6 – 10.12,14

110 m häck Max Hrelja – 1 – 13,97

– Det kändes bra. Ett lugnt och kontrollerat lopp där jag tar mig igenom och slår av på takten efter sista häcken. Stabil insats utan att förta mig. Tuff träningsvecka innan och ny tävling på onsdag ska en bra genomkörare och taggad för snabba lopp på onsdag.

– Jag och Kasper åker till Belgien nästa vecka och gör två tävlingar. Först på onsdag i Liège och sedan på lördag i Heusden.

400 m häck Victor Bondesson – 4 – 52,40 SB

Höjd Adam Svensson – 4 – 1,96 SB

Stav Samuel Eriksson – 4 – 4,31 SB

Längd Caleb Conable – 4 – 7,24

Tresteg Max Rosqvist-Larsson – 7 – 12,79

Kula Wictor Petersson – 1 – 19,66

Diskus Wictor Petersson – 3 – 54,22

– Rolig tävling, längesen jag tävlade i diskus på en lite större tävling så det är alltid spännande när man inte har så mänga träningspass innanför rocken, säger Wictor till Bloggen.

Slägga Arvid Mägi Theorin – 7 – 44,20 PB

Spjut Måns Bergström – 7 – 57,77

4×100 m – 2 – 41,56

Joel Bengtsson, Noah Karlberg, Melvin Vala Tefre, Omar Chaaban

Dela detta:

Julia äntligen igång på 100 meter – starka DL-poäng för Fanny

Mästerskapssprintern Julia Henriksson var äntigen igång på 100 meter på Bauhausgalan och noterades för 10,48 i det starka startfältet. – Det var tufft och jag hade såklart hoppats på att springa snabbare. Men det är tidigt på säsongen och jag vet att jag kommer...

Wictor över 20 meter – Jeroen i seniordebut på NM

MAI:s Wictor Petersson fick sent en plats i Diamond League-tävlingen i Marockos huvudstad Rabat. Han tog vara på den möjligheten och fick till säsongens första stöt över 20 meter. I Köpenhamn gjorde Jeroen Persson landslagsdebut på seniorsidan genom att springa sista...

Tolv MAI-are till NM i Köpenhamn – Arvid gör seniordebut

Tolv MAI-are till start vid Nordiska mästerskapen I Köpenhamn i helgen. För Arvid Mägi Theorin blir det debut i seniorlandslaget, kulstötaren som är en betydelsefull del och envist jobbar på i skuggan av Staffan Jönssons stjärngrupp med mästerskapsdeltagare som...

Tidig EM-form av Fanny – klubbrekord av Ellinor

Det blev en lyckad söndagseftermiddag för Malmös kastarduo Fanny Roos och Daniel Ståhl. Fanny bättrade sitt årsbästa i kula till 19,45 i Pfingstsportfest Rehlingen i tyska Rehlingen. – En rolig tävling och en bra vinst. Jag känner mig nära nu i tekniken, säger Fanny...

Maja har samlat ny energi i USA – ”Det gav mig enorm kraft”

Det blev ingen start på stafett-SM för Maja Maunsbach. Efter skadeproblem under inomhussäsongen valde hon att skjuta fram sin säsongsdebut till slutet av maj. När resten av träningsgruppen åkte till Italien under två veckor i april reste Maja istället att tillbaka...

Från Åkarp till Shanghai med en bra känsla – ”Superkul”

Fanny Roos åker till Shanghai med en god känsla för att starta årets Diamond League i kula på lördag. – Det ska bli kul att dra igång utomhussäsongen. Det är samma tävling som jag slog mitt personliga rekord förra året, så det blir roligt att åka dit och tävla igen,...

Lukas på landslagsläger – ”Långt framme för sin ålder”

I mitten av mars samlades svenska löpartalanger till vårträff i Göteborg och 17-årige Lukas Linder från MAI var en av de som testade löpslingorna i Skatås. – Jag blev uttagen till lägret för att jag har presterat tillräckligt bra på stora tävlingar och främst på grund...

Tillbaka i Formia och snart stark som en björn igen – ”Frustrerande”

Italienska Formia är en plats dit många MAI-are gärna återvänder. MAI:s häckgäng är ett sådant. För Max Hrelja skulle formen inför säsongen börja vässas, men istället blev det rehab – igen. En krånglande baksida den här gången för häcklöparen som drog hälsenan vid EM...

Sprintergäng kraftsamlar på Cypern – ”Mycket kvar att hämta”

Europas toppledare har varit samlade i Nicosia på Cypern i några dagar för att lösa världsproblemen och öka på EU:s förmåga. MAI:s unga sprintgäng kämpar vidare en timmes bilfärd bort i Limassol för att på sitt sätt förbättra sin förmåga. Ett välbehövligt mijöombyte...

Nu är äntligen Thea igång igen – ”EM självklart det stora målet”

Läger på Cypern väntar för den svenska Mästerskapsgruppen och massor av MAI-are ska dit. En intressant start den kommande utesäsongen är släggkastaren Thea Löfman som hade ett besvärligt 2025. Nu är det glada miner för Thea igen. – Jag ser verkligen fram emot säsongen...

Dela detta:

Wictor över 20 meter – Jeroen i seniordebut på NM

Wictor över 20 meter – Jeroen i seniordebut på NM

MAI:s Wictor Petersson fick sent en plats i Diamond League-tävlingen i Marockos huvudstad Rabat. Han tog vara på den möjligheten och fick till säsongens första stöt över 20 meter. I Köpenhamn gjorde Jeroen Persson landslagsdebut på seniorsidan genom att springa sista...

Tidig EM-form av Fanny – klubbrekord av Ellinor

Tidig EM-form av Fanny – klubbrekord av Ellinor

Det blev en lyckad söndagseftermiddag för Malmös kastarduo Fanny Roos och Daniel Ståhl. Fanny bättrade sitt årsbästa i kula till 19,45 i Pfingstsportfest Rehlingen i tyska Rehlingen. – En rolig tävling och en bra vinst. Jag känner mig nära nu i tekniken, säger Fanny...