Nio stafettguld och Julia i vårform – ”Lagkänslan vi har är något speciellt”

av | maj 26, 2025

 

MAI-sprintrarna visade vårform och sprang hem nio guld under stafett-SM i Västerås. Julia Henriksson har startat säsongen på bästa sätt på alla distanser.

– Min tävlingsvecka började i onsdags i italienska Savona med min officiella tävlingsstart för säsongen, säger Julia till Bloggen.

– Vädret och förhållanden var på vår sida, det hade regnat både dagen innan och dagen efter tävlingen så vi hade verkligen tur. Jag sprang 200 m och slutade tvåa på 22,94. Absolut en godkänd säsongsöppning. Det finns mycket att jobba på och jag är redan så taggad på kommande lopp. 

Efter Savona åkte Julia till Sverige för att tillsammans med MAI vara med på stafett-SM.

– Helgen började med 4×100 med Ellinor, Nikki och Josephine. Det är otroligt kul att springa stafett med tjejerna. Vi har en så fin sammanhållning och pushar varandra inom laget. Försöket gick bra, men vi kontrakterade snabbt därefter att vi skulle satsa på svenskt rekord i finalen. Är otroligt stolt över hela laget och vår insats i finalen. Vi vann och sprang en tiondel ifrån rekordet. Sedan lag SM-kvalet har vi förbättrat oss ungefär 1,5 sekund och vi hoppas att vi kan bygga vidare på detta till lag SM-finalen senare i sommar.

Julia orkade även med en toppeninsats på 400 m avslutningsdagen.

– Tillsammans med Felicia, Josephine och Elin pratade vi ihop oss kvällen innan och alla hade inställningen satt på guld. Otroligt kul att se killarna springa hem guldet några minuter innan vårt lopp, vilket inspirerade oss att göra detsamma. Vi hejade på varandra idag och alla gick ut och gjorde sitt allra yttersta. 

– Jag är så stolt över att vara en del av MAI och den lagkänslan vi har är något speciellt. Många skratt och erfarenheter rikare efter denna helgen, säger Julia till Bloggen.

En intressant SM-comeback gjorde Elin Pihlström som Bloggen skrev om för några veckor sedan.

– Det har varit en magisk helg att äntligen få vara tillbaka och framförallt tillsammans med alla. Det är fint och se hur vi tillsammans jobbat hårt för att vara på startlinjen tillsammans. Det var jättekul att få springa 1000m-stafetten. Då sprang jag 400m i försöket och i finalen. I försöket var det okej att ha ett lag bakom vilket gjorde att jag kunde ta det lugnt på 400m. Däremot i finalen körde vi på vilket resulterade i en guldmedalj. 

– Redan på kvällen efter lördagsguldet fick jag reda på att jag skulle få springa med kvinnorna. Då så var vi beredda på ett försök och en final men efter att ett lag inte prickade av sig blev det enbart en final.

– Vi hade tillsammans en otrolig laganda och en stämning som gjorde att jag kände mig väldigt peppad och trygg. Josefine var teamledaren och kom med otrolig bra tips och trix. Tillsammans gjorde vi vårt bästa och gick in och briljerade. Så himla glad och tacksam och framförallt otroligt kul att få springa tillsammans med dessa tjejer mot ett så starkt motstånd. Lärorikt att få vara omkring så rutinerade löpare. 

– En lyckad helg som jag tar med mig mycket ifrån. Ser framemot nästa helg då jag ska springa en 400m, säger Elin till Bloggen.

MAI-tränare David Vendel var överväldigad kring de två dagarna:

– Inga diskningar, inga över växlingar på hela helgen på alla MAI-lag och det är väldigt imponerade, tycker David.

Det finns nio guld och totalt tretton medaljer att summera under två dagar i Västerås.

– Tjejerna på 4x100m totalt överlägsna och så nära svenskt rekord!

Herrarna på 4x100m så så nära att vinna – med ett M22-lag – nytt klubbrekord i M22!

– MS 4x400m ingen snack total överlägsenhet – avgjort redan in på sträcka 3. Fjärde raka guldet!

– F19 dubbla guld väldigt imponerande ! 

– M22 4x100m springer snabbare i 300m än MS 4x100m (3-tiondelar) tyvärr stor miss i sista växlingen annars hade nog det laget haft snabbare seger tid än vinnaren i seniorklassen. 

M22 3x400m klubbrekord M22 – tyvärr lite sur fyra.

– KS 4x400m – taktiskt exemplariskt av all tjejer och sträckor! Sprang precis som dom hade bestämt. Men att vi återigen sopar rent på 4x400m är imponerande. Tillsammans med herrarna fick vi till en snygg avslutning på en magisk stafett SM med hela 10 guld.

Stafett-SM är summerat och nu drar säsongen igång på allvar.

– För många var detta säsongstarten och nu väntar spännande inviduella tävlingar dra igång. Säsongstart är alltid lurigt och extra nerver – var står man – hur känns kroppen. Tycker många fick fina svar. Lite luriga förhållande med vindar och små kyligt på lördag – bättre värme idag men lurig vind, säger David.

– På herrarnas 4×400 stod MAI för en rejäl uppvisning. Nick Ekelund-Arenander växlade över till Erik Erlandsson och efter Eriks sträcka var guldet i princip klart. Jeroen Persson gjorde även han en stark insats och på sista varvet kunde William Trulsson behålla en jätteluckan mot de närmast jagande.

Unge William börjar bli rutinerad.

– Det kändes fint, härligt med fjärde SM guldet i rad på 4x400m. Gjorde en helt okej sista sträcka men det finns mer i mig om jag får jaga någon och inte ha 40 meter försprång, säger avslutningsmannen William Trulsson.

Erik Erlandsson, 200-specialisten, sprang både  100 m och 400 m.

– Väldigt nöjd med mina lopp men även över laget. 4×100 var tufft motstånd och vi ställer upp med ett väldigt ungt lag. Jag är själv väldigt nöjd med min sträcka och i allmänhet stolt över laget att vi va så nära guldet.

– 4x400m var vi väldigt överlägsna och är väldigt stolt över alla i laget. Vi genomför loppet precis som vi skulle och vinner överlägset. Jag är själv väldigt nöjd med min 400-ing med tanke på att jag inte tränat inför 400m på 3 år.

– Nu är det Bauhausgalan nästa och 200 m, säger Erik.

Här är alla MAI-insatserna:

M 4x100m Heat 1: 40.71 (1) Q

M 4x100m Final: 40.29 (2)

Nino Kusljic

Noah Karlberg

Ivano Bevanda

Erik Erlandsson

M 4x400m: 3:08.78 (1)

Nick Ekelund-Arenander

Erik Erlandsson

Jeroen Persson

William Trulsson

M 4x800m: 8:05.99 (7)

M22 4x100m Heat 2: 41.38 (1) Q

M22 4x100m Final: 40.79 (2)

Isak Holgersson

Noah Karlberg

Ivano Bevanda

Edvin Assarsson

M22 3x400m: 2:31.82 (4) q

M22 3x800m: 5:54.14 (2)

Albin Öberg

Sander Petri Bere

Oliver Fehrlund Persson

P19 3x800m: 6:06.68 (5)

P17 4x100m Heat 1: 42.99 (1) Q

P17 4x100m Final: 42.55 (1)

Uroš Branković

Hugo Kjellander

Egon Palm

Nino Kusljic

P17 Stafett 1000m Heat 1: 2:07.10 (1) Q

P17 Stafett 1000m Final: 2:02.27 (1)

Theo Lydén

Uroš Branković

Egon Palm

Hugo Kjellander

P15 3x800m: 6:38.29 (4)

K 4x100m Heat 2: 44.79 (1) Q

K 4x100m Final: 44.53 (1)

Ellinor Wennolf

Nikki Anderberg

Josephine Risberg Thoor

Julia Henriksson

K 4x400m: 3:44.85 (1)

Felicia Ascard

Josephine Risberg Thoor

Elin Pihlström

Julia Henriksson

K 4x800m: 9:19.4m (4)

F19 4x100m: 47.41 (1)

Milene Rosberg

Moa Wirstedt

Ebba Albert

Maya Lilja

F19 Stafett 1000m Heat 1: 2:29.09 (2) q

F19 Stafett 1000m Final: 2:16.69 (1)

Milene Rosberg

Ebba Albert

Moa Wirstedt

Elin Pihlström

F17 4x100m Heat 1: 49.37 (1) Q

F17 4x100m Final: 48.86 (2)

Tea Widgren

Binta Jammeh

Michelle Olsson

Ebba Elm

F17 3x800m: 7:21.78 (5)

F17 Stafett 1000m Heat 1: 2:20.94 (1) Q

F17 Stafett 1000m Final: 2:20.36 (4)

F15 4x80m Heat 2: 39.92 (1) Q

F15 4x80m Final: 39.60 (1)

Vera Janderberg

Elsa Pihlström

Matilda Blixt

Anna Ludvigsen

F15 3x800m: 7:17.97 (1)

Hedvig Götegård

Carla Biss

Denise Kemi Rehnborg

F15, Lag 2 4x80m Heat 1: 42.60 (3)

X X X

Fanny Roos var åter i farten i kula och denna gång på kastardagarna i Halle. Fanny slutade tvåa i tävlingen med en längstastöt som mätte 18,97. Endast amerikanskan Chase Jackson var bättre med sina 20,35.

X X X

Wictor Petersson inledde veckosloutet med 20,36 i Zagreb och 19,89 i Diamond League i Rabat.

 

Foto: Thomas Leandersson och Deca Text&Bild

Dela detta:

Julia äntligen igång på 100 meter – starka DL-poäng för Fanny

Mästerskapssprintern Julia Henriksson var äntigen igång på 100 meter på Bauhausgalan och noterades för 10,48 i det starka startfältet. – Det var tufft och jag hade såklart hoppats på att springa snabbare. Men det är tidigt på säsongen och jag vet att jag kommer...

Wictor över 20 meter – Jeroen i seniordebut på NM

MAI:s Wictor Petersson fick sent en plats i Diamond League-tävlingen i Marockos huvudstad Rabat. Han tog vara på den möjligheten och fick till säsongens första stöt över 20 meter. I Köpenhamn gjorde Jeroen Persson landslagsdebut på seniorsidan genom att springa sista...

Tolv MAI-are till NM i Köpenhamn – Arvid gör seniordebut

Tolv MAI-are till start vid Nordiska mästerskapen I Köpenhamn i helgen. För Arvid Mägi Theorin blir det debut i seniorlandslaget, kulstötaren som är en betydelsefull del och envist jobbar på i skuggan av Staffan Jönssons stjärngrupp med mästerskapsdeltagare som...

Tidig EM-form av Fanny – klubbrekord av Ellinor

Det blev en lyckad söndagseftermiddag för Malmös kastarduo Fanny Roos och Daniel Ståhl. Fanny bättrade sitt årsbästa i kula till 19,45 i Pfingstsportfest Rehlingen i tyska Rehlingen. – En rolig tävling och en bra vinst. Jag känner mig nära nu i tekniken, säger Fanny...

Maja har samlat ny energi i USA – ”Det gav mig enorm kraft”

Det blev ingen start på stafett-SM för Maja Maunsbach. Efter skadeproblem under inomhussäsongen valde hon att skjuta fram sin säsongsdebut till slutet av maj. När resten av träningsgruppen åkte till Italien under två veckor i april reste Maja istället att tillbaka...

Från Åkarp till Shanghai med en bra känsla – ”Superkul”

Fanny Roos åker till Shanghai med en god känsla för att starta årets Diamond League i kula på lördag. – Det ska bli kul att dra igång utomhussäsongen. Det är samma tävling som jag slog mitt personliga rekord förra året, så det blir roligt att åka dit och tävla igen,...

Lukas på landslagsläger – ”Långt framme för sin ålder”

I mitten av mars samlades svenska löpartalanger till vårträff i Göteborg och 17-årige Lukas Linder från MAI var en av de som testade löpslingorna i Skatås. – Jag blev uttagen till lägret för att jag har presterat tillräckligt bra på stora tävlingar och främst på grund...

Tillbaka i Formia och snart stark som en björn igen – ”Frustrerande”

Italienska Formia är en plats dit många MAI-are gärna återvänder. MAI:s häckgäng är ett sådant. För Max Hrelja skulle formen inför säsongen börja vässas, men istället blev det rehab – igen. En krånglande baksida den här gången för häcklöparen som drog hälsenan vid EM...

Sprintergäng kraftsamlar på Cypern – ”Mycket kvar att hämta”

Europas toppledare har varit samlade i Nicosia på Cypern i några dagar för att lösa världsproblemen och öka på EU:s förmåga. MAI:s unga sprintgäng kämpar vidare en timmes bilfärd bort i Limassol för att på sitt sätt förbättra sin förmåga. Ett välbehövligt mijöombyte...

Nu är äntligen Thea igång igen – ”EM självklart det stora målet”

Läger på Cypern väntar för den svenska Mästerskapsgruppen och massor av MAI-are ska dit. En intressant start den kommande utesäsongen är släggkastaren Thea Löfman som hade ett besvärligt 2025. Nu är det glada miner för Thea igen. – Jag ser verkligen fram emot säsongen...

Dela detta:

Wictor över 20 meter – Jeroen i seniordebut på NM

Wictor över 20 meter – Jeroen i seniordebut på NM

MAI:s Wictor Petersson fick sent en plats i Diamond League-tävlingen i Marockos huvudstad Rabat. Han tog vara på den möjligheten och fick till säsongens första stöt över 20 meter. I Köpenhamn gjorde Jeroen Persson landslagsdebut på seniorsidan genom att springa sista...

Tidig EM-form av Fanny – klubbrekord av Ellinor

Tidig EM-form av Fanny – klubbrekord av Ellinor

Det blev en lyckad söndagseftermiddag för Malmös kastarduo Fanny Roos och Daniel Ståhl. Fanny bättrade sitt årsbästa i kula till 19,45 i Pfingstsportfest Rehlingen i tyska Rehlingen. – En rolig tävling och en bra vinst. Jag känner mig nära nu i tekniken, säger Fanny...